Artyści, galerie, atelier

()

Winicjusz Borowski – ur. 1955 r. w Szczebrzeszynie.

Studia w Instytucie Wychowania Artystycznego w Lublinie, dyplom z malarstwa w 1979 r. w pracowni Jana Popka.
Rodzaj twórczości : malarstwo


Piotr Burdzyński – ur. 1949 r. w Szczebrzeszynie.


Zofia Kowalska – Branecka – ur. w Szczebrzeszynie.
Od wielu lat pracuje i tworzy w Lublinie. Jest absolwentką Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Zamościu pod kierunkiem F. Podobińskiego oraz SN w Lublinie. W latach 70 XX w. Pracowała w Domu Kultury w Szczebrzeszynie. Jest członkiem Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Lublinie. Często uczestniczy w plenerach organizowanych przezTPSP.

Rodzaj twórczości : malarstwo – natura (pejzaże, bukiety kwiatów)


Anna Ciebień – ur. w Szczebrzeszynie.
Absolwentka Państwowego Liceum sztuk Plastycznych w Zamościu, Studium Kulturalno-Oświatowego w Warszawie oraz Instytutu Wychowania Artystycznego WSP w Częstochowie. Dyplom z grafiki w pracowni prof. Zdzisława Wiatra. Od wielu lat związana z pracą pedagogiczną i instruktorską jako plastyk w MDK w Szczebrzeszynie.

Rodzaj twórczości : malarstwo batikowe, grafika, lalka teatralna


Barbara Czapiga – Drohomirecka – ur. w Krakowie.
Absolwentka wydziału Malarstwa,Akademii sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom w pracowni prof. Leszka Misiaka w 2009 r. Jest właścicielką Autorskiej Galerii “Roztocze” przy ul. Klukowskiego 44a w Szczebrzeszynie.

Rodzaj twórczości : malarstwo, ceramika, grafika, fotografia


Mariusz Drohomirecki – ur. w 1958 r. w Krakowie.
Studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1995 r. dyplom w pracowni prof. Jana Szancenbacha. Mieszka i tworzy w Krakowie i Szczebrzeszynie.
Z Barbarą Czapiga założył Galerię Roztocze.

Rodzaj twórczości : malarstwo olejne, rysunek


Izabela Jarmuł – ur. w 1984 r. w Szczebrzeszynie.
Jest absolwentką Akademii sztuk Pięknych w Krakowie. Otrzymała I nagrodę w ogólnopolskim konkursie malarskim ” Rok 2000 – rokiem Reymonta”. Brała udział w plenerze przy realizacji lipowego pomnika chrząszcza w 2002 roku.

Rodzaj twórczości : malarstwo


Zygmunt Jarmuł – ur. w 1959 r. w Szczebrzeszynie.
Zygmunt Jarmuł jest absolwentem Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Zamościu. Studia ukończył w krakowskiej Akademii Sztuk Plastycznych na wydziale rzeźby. Dyplom w 1988 r. – pracownia prof. M. Koniecznego. Zajmuje się malarstwem, rzeźbą i ceramiką. Jego prace wykonane z wypalonej gliny nazwane zostały ”Jarmulakami” – od nazwiska artysty. Zygmunt Jarmuł jest także profesorem PLSP w Zamościu. Podczas pleneru rzeźbiarskiego młodzieży PLSP z Zamościa w 2002 r. w Szczebrzeszynie, pod opieką profesora Jarmuła, powstał pomnik ”Chrząszcza”.

Rodzaj twórczości : rzeźba w drewnie, ceramika, malarstwo


Mirosław Juszczak – ur. w 1955 r. w Szczebrzeszynie.
Absolwent Państwowego Liceum sztuk Plastycznych w Zamościu. Studia w Instytucie Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie. Dyplom w pracowni malarstwa doc. Ryszarda Lisa w 1987 roku.

Rodzaj twórczości : malarstwo


Stanisław Karpowicz

Strona www: https://pl-pl.facebook.com/stanislawkarpowicz/


Piotr Kołodziejczyk – ur. w 1974 r. w Szczebrzeszynie.
Malarstwem zajmuje się od 1990 r. Podstawowych zasad warsztatu malarskiego uczył się u artysty – plastyka Krzysztofa Tomczyka. Od 1997 r. posiada własną pracownię. Tworzy w Szczebrzeszynie i Krakowie.

Rodzaj twórczości : malarstwo – przyroda Szczebrzeszyna i okolic, martwa natura, architektura, akty, portrety


Jacek Kołodziejczyk – Urodzony 9 czerwca 1984 w Szczebrzeszynie, Polska.

W 2004 ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Bernarda Morando w Zamościu. W 2010 ukończył studia na Wydziale Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom w pracowni prof. Józefa Murzyna 2010). Od 2012 prowadzi własną Pracownię Stolarstwa Artystycznego w Szczebrzeszynie.

Wystawy i nagrody:

2002-2003 zajęcie II miejsca podczas X i XI Ogólnopolskiego Pleneru Rzeźbiarskiego – Myślęcinek.

2003 stypendium Ministra Kultury za osiągnięcia artystyczne.

2002-2004 udział w zbiorowych oraz indywidualnych wystawach orgaznizowanych w Zamościu.

2006 grupowa wystawa w Nowym Yorku połączona z aukcją w siedzibie Polskiego Konsulatu na Manhattanie, zorganizowana przez fundację IFFAA na rzecz Polskiej Sztuki. W tym samym roku w Szczebrzeszynie zostaje otwarta jego nieidealna wystawa przedstawiająca cykl grafik i rysunków powstałych w Krakowie pt. „Relacje”.

2008 udział w zbiorowej wystawie w Szczebrzeszynie pt. „Artyści swojemu miastu”.

2009 wystawa na Festiwalu Street Art. Silesia w Zabrzu.

2009 międzynarodowy projekt artystyczny „The whole place is dark and we see” – Centrum Kultury „Zamek” – Wrocław.

2010 udział w wystawie studentów Pracowni Wydziału Rzeźby ASP w Krakowie – Galeria „Parter” ASP w Łodzi pt. „Nieobecne granice”.

2011 – zbiorowa wystawa w Warszawie – ”Absolutnie” – Galeria Program.

„Czym jest sztuka abstrakcyjna? W jej założeniach ukutych w początkach XX wieku jest nową strukturą wyrażającą świat ponad przedmiotowy. Czarny kwadrat Kazimierza Malewicza stał się wyznacznikiem idei czystej bezprzedmiotowości, supremacji, której znaczenie i interpretacja może być tylko jedna. Czym jest dla nas, na sto lat po Malewiczu, Kandinskym i Schoenbergu, przedmiot abstrakcyjny. Na pewno nie jest on już czystym krystalicznym uczuciem. Utopijne założenie czystych transparentnych form, które symbolizowałyby dane uczucie, zostały obalone przez przeniesienie ciężaru interpretacji na relacje między przedmiotem, a odbiorcą tego przedmiotu. Interpretacja zależy od nas samych. Tę relacje badają właśnie autorzy prac prezentowanych na wystawie ABSOLUTnie. Granice abstrakcji i świata materialnego zacierają się w pracach przedstawionych przez Przemka Przegona, który pozwala na dotknięcie Czarnego Kwadratu, modelowanie go wedle własnych potrzeb. O relacjach między biografią, naturą i abstrakcją mówi też instalacja Rafała Czajki. Abstrakcyjne formy wychodzą z organicznych, materialnych przedmiotów i tą samą drogą wracają. Na wystawie zaprezentowane zostaną jeszcze inne prace dotykające problemu absolutnej, idealnej interpretacji. Abstrakcja staje się stanem naszej percepcji. Postarajmy się w nią wgłębić.”

Kurator: Alek Hudzik

„Zauważmy, że w każdej chwili naszego istnienia trwamy w ciągłej relacji, w odniesieniu do świata zewnętrznego (tego co nas otacza), czy to do przedmiotów, rzeczy lub zjawisk. Powiedziałbym nawet, że bez relacji nie ma życia. Zabrzmi to może trochę absurdalnie, bynajmniej nie dla mnie, ale staram się w swoich instalacjach pokazywać nie tyle to co jest (elementy w przestrzeni), co raczej to czego nie ma, a dzieje się we wzajemnym oddziaływaniu, życiu, a w końcu „współżyciu” tych elementów. Czasem mam wrażenie, że moja praca jest nie tyle tworzeniem co analizą rzeczywistości, jej fragmentaryzowaniem, rozkładaniem na elementy mniej złożone, sprowadzaniem do bardziej oczywistych zależności.”

Jacek Kołodziejczyk
Rodzaj twórczości : rzeźba, grafika, rysunek


Dariusz Król – ur. w Szczebrzeszynie
Autor wielu wystaw malarskich. Organizator międzynarodowego sympozjum malarskiego (NAGYATAD Węgry 1989). Prace w Muzeach Państwowych oraz kolekcjach prywatnych w USA, Japonii, Niemczech, Finlandii, Szwecji, Węgrzech, Korei Południowej, Polski, Szwajcarii, Rosji, Kanady, Australii, Holandii, Austrii.

Nagrody : 1998 New Jersay (USA), 1990 – Floryda (USA)

“Dawno już pisał poeta, a mianowicie Jan Brzechwa, iż >>W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmii w trzcinie<<, co lekkomyślnie traktujemy jako żarcik, grę dźwięków ku utrapieniu cudzoziemnców. A tymczasem samo życie, mające własne poczucie znaczącego humoru zrealizowało rzecz w niespodziewany sposób. Oto w murach Szczebrzeszyna urodził się ktoś, kto umiał ukazać tę trzcinę, trawy, źdźbła i kępki, rozbrzmiewające marzycielsko – i właśnie poetycko! – wszelakimi szumami, szmerami, szeptami chrząszczy, motyli niedostrzegalnego drobiazgu łąki, polany, lasu, przyrody. Jakbyśmy, idąc koligacjami, przewędrowali od siostrzeńca do wujaszka, wiadomo bowiem, że Brzechwa był właśnie siostrzeńcem Bolesława Leśmiana. A twórczość naszego szczebrzeszyniaka, malarstwo łąkowych, lirycznych miniatur, jest właśnie z krainy Leśmiana, z wpatrzenia się w najzwiewniejsze, najbardziej drobnolistne, najsubtelniejsze źioła, świerszcze, dmuchawce i melancholię”.
Szymon Kobyliński

Dariusz Król daje świadectwo swoimi obrazami może najważniejszej zalety twórczej, staranności artystycznej, bez której nie można wykonać wiarygodnej , trwałej pracy. Wszystkie jego obrazy są dziełami wzorcowymi, objawami mistrzowskich umiejętności, gotowości podjęcia zadania, próbkami skupienia uwagi.
Jako artystę malarza Dariusza Króla wychował las, łąka, potok, mgła, zmierzch, od najwłaściwszych profesorów, od zjawisk przyrody nauczył się prawidłowości łamania się światła, przebiegu zmian barw, związków między perspektywą i patrzenia się na świat, regułharmonii komplementerów, a także tego, że pod tym względem jest więcej procesów nieregularnych niż to przewidują podręczniki.Nieświadomie spełnia inspirujące słowa poety : “Bądź drobnym ostrzem na źdźble trawy a będziesz większy od świata osi”.

Dr Gabor Ódón Pogany
historyk sztuki
Dyrektor Węgierskiej Galerii Narodowej

Rodzaj twórczości : malarstwo

Strona www : www.dariuszkrol.eu


Grzegorz Król – ur. w 1957 r. w Szczebrzeszynie.
Artysta maluje od 1980 r., jest samoukiem, stworzył własną technikę malarską. Poprzez zastosowanie gry świateł jego obrazy sprawiają wrażenie trójwymiarowości. Swoim malarstwem stara się protestować przeciwko degradacji środowiska naturalnego. Prace Grzegorza Króla znajdują się w kolekcjach instytucji i osób prywatnych na całym świecie m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Włoszech, Francji, Szwecji, Finlandii, Norwegii, USA, Kanadzie, Japonii i Polsce.

Rodzaj twórczości : malarstwo – przyroda (Szczebrzeszyna i Roztocza)


Paulina Karpowicz – ur. 1976 r. w Szczebrzeszynie.
Studia na Wydziale Malarstwa krakowskiej ASP. Dyplom z wyróżnieniem w 2001 roku w pracowni malarstwa prof. Jacka Waltosia. Aneks do dyplomu w pracowni linorytu prof. Zbigniewa Lutomskiego. Prace w zbiorach TPSP – Kraków, Zachęta – Częstochowa oraz w zbiorach prywatnych.

Rodzaj twórczości : malarstwo,

Strona www : www.paulinakarpowicz.com


Bogusław Koczwara (ur.) – artysta rzeźbiarz, nauczyciel. Autor popiersia dr. Zygmunta Klukowskiego (plac przy Zespole Szkół nr 2 w Szczebrzeszynie), autor projektu kwatery żołnierzy AK na cmentarzu parafialnym w Szczebrzeszynie.


Małgorzata Kowalik – ur. 1977 r. w Szczebrzeszynie.


Michał Kowalik – ur. 1952 r. w Szczebrzeszynie.


Donat Kowalski – ur. 14 kwietnia 1958 r. w Szczebrzeszynie.
Studia w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w pracowni prof. Jana Szancenbacha, dyplom z wyróżnieniem w 1983 r. Pracownik Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie od 1988 r. W 1994 rok przewód doktorski w ASP w Krakowie, w 2004 roku przewód habilitacyjny także w krakowskiej ASP. Adiunkt II stopnia w Zakładzie Rysunku i Malarstwa w WA UMCS w Lublinie.

Rodzaj twórczości : malarstwo, rysunek


Tomasz Kowalski – ur. 1984 w Szczebrzeszynie.
W 2009 roku ukończył malarstwo na krakowskiej ASP.
Mieszka i pracuje w Berlinie i Krakowie.
W opublikowanej w 2009 książce Jakuba Banasiaka „Zmęczeni rzeczywistością”, Tomasz Kowalski został umieszczony wśród artystów, których autor nazywa „nowymi nadrealistami”. Sztuka Kowalskiego wpisuje się w zwrot ku wyobraźni, którego dokonało młode pokolenie polskich artystów pod koniec pierwszej dekady XXI wieku. Jednocześnie twórczość tego artysty od czasu głośnego debiutu w 2006 roku rozwija się jako osobny fenomen – wizualna rzeczywistość, której prawa, estetykę, ikonografię, kosmogonię i mitologię suwerennie dyktuje jej demiurgiczny autor.
Kowalski pojawił się na scenie artystycznej jako twórca anachroniczny; zdaje się być o wiele mocniej związany z nieliniowo przeżywaną przeszłością, niż z czasem teraźniejszym współczesnej sztuki. Dzieła Kowalskiego zdają się pochodzić z „innej epoki”. Cóż to jednak za „inna” epoka? Na to pytanie trudno odpowiedzieć, bo artysta wciąga widza w niekończący się labirynt historycznych tropów. W jego sztuce brzmią echa XVI-wiecznych Holendrów i manierystycznych kaprysów, Ensora i Wojtkiewicza, międzywojennego surrealizmu, modernistycznych teatrów Oskara Schlemmera i Tadeusza Kantora, ale również polskiego folkloru, sztuki naiwnej czy zjawisk z peryferiów artystycznej ikonosfery dojrzałej nowoczesności – specyficznej wizualności „wczesnej” telewizji z lat 50. i 60., estetyki dawnego teatru TV, awangardowej animacji. Katalog inspiracji Kowalskiego zdaje się nie mieć końca; artysta odwołuje się do ahistorycznie rozumianej tradycji sztuki fantastycznej. Wkracza na wytoczone przez tę tradycję ścieżki wyobraźni i przeciera je dalej, podążając szlakiem własnych poszukiwań. Z tymi peregrynacjami splatają się eksperymenty formalne. Na jednym z biegunów twórczości Kowalskiego znajdują się figuratywne obrazy, wciągające widza w gąszcz detali i w fantastyczne, baśniowe narracje, robiące wrażenie ilustracji do nie napisanych tekstów. Drugi biegun wyznaczają prace, w których przedstawienie zbliża się do granic abstrakcji, a materia dzieł emancypuje się i „gęstnieje”, krystalizując się w postaci plastelinowych reliefów, asamblaży i obiektów.

Kowalski jest artystą ostentacyjnie teatralnym. Jego sztuka jest sceną; obrazy służą za kostiumy, obiekty funkcjonują jako rekwizyty, rzeźby budują scenografię, postaci z obrazów i rysunków stają się marionetkami w reżyserowanym przez twórcę spektaklu wyobraźni. To teatr szkatułkowy, wystawiający przedstawienie w przedstawieniu; spektaklem są zarówno wystawy Kowalskiego, jak i składające się na nie pojedyncze prace. Świat artysty jest tyleż sugestywny, co sztuczny; teatralność i sztuczność są kluczami do porządku imaginacji, snu, podświadomości. Do tych wymiarów nie ma bezpośredniego dostępu; aby w nie wkroczyć, trzeba je „odegrać”, zainscenizować.

Na projekt w CSW złożą się prezentowane na wystawach w Berlinie, Wiedniu i Antwerpii prace Tomasza Kowalskiego z ostatnich dwóch lat oraz premierowe realizacje: asamblaże, reliefy, gwasze, tkaniny artystyczne, rzeźby oraz tytułowe słuchowisko „Kominiarz na dachu kościoła”. W tym mrocznym tekście – niejasnym i budującym słowem ciemny, malowany czernią na czerni obraz – Kowalski wprowadza na scenę postać kominiarza. Tajemnicza i niepokojąca figura jest swoistym dyrygentem „wszystkich rodzajów czerni”, który kieruje podmuchami dymu z komina; za batutę służy mu krawiecka igła. Kominiarz, rzemieślnik pracujący w ciemnej materii sadzy i czeluści, może być odczytany jako alegoria artysty, który poprzez czerń – ciemność – przechodzi „na drugą stronę palety barw”, ku obrazowaniu tego, co niewidzialne i możliwe do zobaczenia wyłącznie zamkniętymi oczami. Jednocześnie igła, szczególny rekwizyt w ręku kominiarza, wiedzie nas do innej ważnej figury w narracji Kowalskiego. Jest nią alegoryczna postać krawca, a na całą wystawę można spojrzeć jak na fantasmagoryczny zakład krawiecki. W tym „zakładzie” powstaje „wystawa jako przebranie”, kostium dla dzieł sztuki, które w teatrze Kowalskiego zostają obsadzone w rolach pożądań, lęków, snów, tego, co wyobrażane i nie wypowiedziane.

Stach Szabłowski
polski historyk i krytyk sztuki,
publicysta oraz kurator CSW w Warszawie.
Rodzaj twórczości : malarstwo, rysunek, instalacje, video, muzyka


Tomasz Maranowski – ur. w 1970 r. w Szczebrzeszynie.
Jest absolwentem Policealnego Studium Wychowania Plastycznego w Zamościu. Studia wyższe ukończył w Instytucie Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie. Dyplom otrzymał w 1996 r. w pracowni malarstwa A. Styki. Jest członkiem Z.P.A.P. Prace T. Maranowskiego znajdują się w kolekcjach w kraju i zagranicą.

Rodzaj twórczości : malarstwo, rysunek


Monika Niechaj – ur. w 1977 r. w Szczebrzeszynie.
Malarstwem zajmuje się od 1999 roku.



Artur Popek – ur. 26 maja 1960 r. w Szczebrzeszynie. W 1983 r. ukńczył z wyróżnieniem psychologię na UMCS w Lublinie oraz w 1984 r. wychowanie plastyczne z wyróżnieniem na UMCS w Lublinie.
Od 2003 r. profesor nadzwyczajny UMCS. Od 2007 kierownik Zakładu Grafiki Warsztatowej II w Instytucie Sztuk Pięknych UMCS w Lublinie. a od 2009 Dyrektor Instytutu Sztuk Pięknych . Należy do ZPAV, SMTG – Kraków oraz ADOGI (Międzynarodowe Stowarzyszenie Małej Formy Graficznej). Honorowy uczestnik grupy KRAK – Hollywood, L.A., USA. Od 2000 r. Dyrektor Artystyczny Society for arts w Chicago (USA). Od 2001 współpracuje jako grafik-ilustrator z Nowym Dziennikiem w Nowym Jorku (USA). Współorganizator “Entropy of Art” – International Biennale of Works on Paper.

Rodzaj twórczości : malarstwo, grafika


Teresa Maria Szumigaj – ur. w Brodach gm.Szczebrzeszynie.
Ukończyła Liceum Plastyczne w Zamościu. Studia w Państwowej Wyższej szkole sztuk Plastycznych w Łodzi. Dyplom w pracowni malarstwa prof. Stefana Wegnera. Pracuje w szkolnictwie artystycznym, prowadząc pracownie malarstwa. Zajmuje się także projektowaniem i realizacją sztuki użytkowej.

Rodzaj twórczości : malarstwo


Czy te informacje były dla Ciebie przydatne?

Kliknij gwiazdkę, żeby ocenić!

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten tekst.

Przykro nam, że ten post nie był dla Ciebie przydatny!

Poprawmy ten wpis!

Powiedz nam, jak możemy ulepszyć ten post?