Sample Text
BIOGRAFIE WYBITNYCH OSOBISTOŚCI POCHODZĄCYCH ZE SZCZEBRZESZYNA LUB ZWIĄZANYCH Z MIASTEM
Kohen Issachar Ber
Wojciech Basaj (Baszew, Bazeusz)
Jan Siestrzyński (1788 -1824) – Lekarz, pedagog, litograf, pionier fonetyki polskiej. Urodził się 24 czerwca 1788 r. w Szczebrzeszynie. Jego ojciec Kazimierz był pisarzem w dobrach ordynacji zamoyskiej. We wczesnym dzieciństwie Siestrzyński stracił ojca, po jego śmierci Konstancja z Zawadzkich, matka Siestrzyńskiego, przeprowadziła się wraz z dwojgiem dzieci do swej siostry Tekli Dziewulskiej. Dzięki materialnej pomocy krewnych już wkrótce młody Siestrzyński mógł rozpocząć naukę. W 1809 r. Jan ukończył z wyróżnieniem naukę w zamojskim gimnazjum, poczym rozpoczął studia w Galicyjskim Instytucie Ekonomicznym we Lwowie. Jednak jeszcze w tym samym roku ~ po zawarciu 14 października 1809 r. pokoju w Schonbrunnie, w ramach którego Austria przekazała obwód zamojski w granice Księstwa Warszawskiego ~ Siestrzyński jako ”cudzoziemiec” musiał opuścić Instytut. Po tym fakcie udał się do Wiednia, gdzie przez 3 lata, utrzymując się przeważnie z własnej pracy, studiował nauki medyczne. W 1813 r. otrzymał dyplom z zakresu chirurgii i akuszerii poczym otrzymał posadę asystenta profesora J. W. Hildebrandta w wiedeńskim szpitalu powszechnym. Siestrzyński pasjonował się zagadnieniami mowy oraz czytaniem i pisaniem. Będąc jeszcze uczniem zamojskiego gimnazjum i pomagając podczas wakacji własnej siostrze w nauce zauważył, że dziecko ma trudności w przejściu z sylabizowania do płynnego czytania. Kierując się wyłącznie własną obserwacją i intuicją opracował własną metodę nauki czytania bez sylabizowania. Obserwacje te pogłębiał w czasie studiów i praktyki w szpitalu, gdzie już zawodowo zapoznał się z teorią i praktyką fizjologii mowy, z zamiłowania prowadził także amatorską działalność dydaktyczną – wypróbowywał i udoskonalał swoją metodę poprzez naukę czytania dzieci i dorosłych oraz uczył cudzoziemców języka polskiego. Właśnie w Wiedniu rozpoczął pracę nad swym dziełem ”Teorya i mechanizm mowy”, któro miało być, w ówczesnym założeniu, poradnikiem metodycznym do nauki czytania i pisania. Jak dowodzi jego korespondencja z tego okresu ~ myślał o opublikowaniu swojego dzieła drukiem. W 1815 r. Siestrzyński, pracując jako lekarz w szpitalu, poznał księdza Jakuba Falkowskiego, który przybył do Wiednia razem ze swoimi trzema głuchoniemymi uczniami, aby przed założeniem szkoły dla niesłyszących w Warszawie bliżej zapoznać się z metodami stosowanymi w podobnych ośrodkach w innych krajach. Pomysł utworzenia w Warszawie szkoły dla niesłyszących dzieci całkowicie zawładnął Siestrzyńskim. Widząc w nim możliwość prowadzenia dalszych badań i doświadczeń nad mową, jej fizjologią i patologią wynikającą z głuchoty, postanowił porzucić posadę lekarza i przenieść się do Warszawy, gdy tylko Instytut powstanie. Uświadomił jednocześnie ks. Falkowskiemu fakt, że sama nauka czytania i pisania głuchym dzieciom nie wystarczy, trzeba im zapewnić warunki do niezależności ekonomicznej, a więc nauczyć zawodu i to takiego, w którym będą mieli szansę osiągnięcia sukcesu zawodowego. Wówczas na Zachodzie duże zainteresowanie wzbudzała litografia ~ technika reprodukcyjna polegająca na wykorzystaniu specjalnej płyty z kamienia wapiennego, na którą nanosi się odbijany rysunek, wynaleziona przez niemieckiego grafika czeskiego pochodzenia Alojzego Sennefeldera w 1798 r. Technika ta rozpowszechniła się w wielu krajach europejskich, szczególnie w Niemczech, Austrii i Francji, jednak w Polsce była jeszcze nieznana. Zachęcony i wsparty finansowo przez księcia Henryka Lubomirskiego Siestrzyński, postanowił wprowadzić naukę tego zawodu w projektowanym kształceniu głuchych. Sztuka Litografowania była otoczona tajemnicą. Po kilku nieudanych próbach Janowi Siestrzyńskiemu udało się dostać do zakładu litograficznego Franciszka Weishaupta w Monachium, gdzie za cenę 200 marek niemieckich jako zwykły robotnik zaznajamiał się przez 5 miesięcy z tajnikami tego zawodu. Gdy uznał, że wystarczająco go poznał powrócił do Wiednia. Na początku 1817 r. Siestrzyński otrzymał od Komisji Rządowej Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego wezwanie do pracy w nowo założonym przez ks. Falkowskiego Instytucie Głuchoniemych oraz 2000 ówczesnych złotych polskich na zakup odpowiedniego wyposażenia.
Rafał Hadziewicz (1803-1886) – Artysta malarz. Urodził się w 1803 r. w Zamchu. Uczęszczał w latach 1816 – 1822 do szkoły Zamoyskich w Szczebrzeszynie. Później studiował na Wydziale Nauk i Sztuk Pięknych Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1829 r., dzięki rządowemu stypendium, rozpoczął studia na Akademii w Paryżu, a dwa lata później wyjechał do Rzymu, gdzie studiował sztukę antyku. Po powrocie do Polski zajął się sztuką sakralną. Hadziewicz był także profesorem Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie oraz współzałożycielem ”Zachęty”. W ołtarzach kościoła św. Mikołaja w Szczebrzeszynie widnieją obrazy pędzla Rafała Hadziewicza.
Józef Brandt (1841-1915) – Malarz batalista. Urodził się 11 lutego 1841 r. Był założycielem i główną postacią tzw. monachijskiej szkoły malarstwa polskiego. Ojciec Brandta, Alfons, był lekarzem Ordynacji Zamojskiej; był także założycielem szpitala w Szczebrzeszynie. Za namową J.Kossaka w latach 1858 – 1860 Brandt uczył się malarstwa w Paryżu. Od 1862 r. studiował w Monachium,gdzie osiadł na stałe. W 1866 r. założył własną pracownię skupiającą monachijską Polonię. Około roku 1875 prowadził prywatną szkołę malarstwa, w której uczniami byli m.in. T.Ajdukiewicz, J.Fałat, W. Kossak, A.Wierusz – Kowalski, L.Wyczółkowski. W tym samym roku został wybrany na członka Berlińskiej Akademii Sztuki, trzy lata później mianowano Go profesorem honorowym Akademii Bawarskiej. Odpoczywał zazwyczaj na Kresach lub we własnym majątku w Orońsku k. Radomia. Olbrzymi popyt na obrazy Brandta sprawił, że zaczął powtarzać tematy i schematy kompozycji, obniżając tym samym poziom artystyczny. Pozostawał na uboczu rozwoju malarstwa, a nowe osiągnięcia wykorzystywał z umiarem (np. pleneryzm). Natchnienie czerpał z utworów literackich i źródeł historycznych. Najczęstszym tematem obrazów Brandta były ujęte rodzajowo potyczki rycerstwa polskiego z Kozakami czy Tatarami na Dzikich Polach. Malował także sceny historyczne (np.bitwy Jana III Sobieskiego), polowania i jarmarki oraz obrazy rodzajowe z życia ówczesnej chłopsko – żydowsko – szlacheckiej wsi. Ze znanych obrazów Brandta można wymienić tytuły: ”Chodkiewicz pod Chocimiem” (1867), ”Czarniecki pod Koldyngą” (1870), ”Odsiecz Wiednia” i ”Zwiad kozacki” (oba z 1873 r.), ”Odbicie jasyru” (1877), ”Pojmanie na arkan” (1881), ”Spotkanie na moście” (1884), ”Wyjazd z Wilanowa Jana III z Marysieńką” (1897).
Zygmunt Klukowski (1885 – 1959) – Lekarz, historyk, kronikarz regionalny. Urodził się w 1885 r. w Odessie. W Moskwie uczęszczał do gimnazjum, tam też rozpoczął studia medyczne, zakończył je w Krakowie na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1918 r. przybył do Krasnobrodu, a od 1919 r. pracował i mieszkał w Szczebrzeszynie. W latach 1920 ~ 1946 był dyrektorem szczebrzeszyńskiego szpitala, w którym, podczas okupacji, z narażeniem życia swojego i personelu ukrywał chorych i rannych, polskich i radzieckich partyzantów oraz Żydów. Już podczas I wojny światowej zasłużył się jako lekarz, gdy wybuchła epidemia tyfusu, podczas której leczył biedaków, pracowników cukrowni i Żydów. Sam także podczas II wojny światowej działał w ruchu oporu pod pseudonimem ”Podwiński”. Dzięki zbieranym w czasie okupacji materiałom stworzył czterotomowy dokument o zbrodniach hitlerowskich popełnionych na Zamojszczyźnie. Wydał także ”Dziennik z lat okupacji Zamojszczyzny 1939 – 1944”, autentyczny dokument uznany przez tygodnik ”Polityka” za najwybitniejsze dzieło z zakresu historii najnowszej. Dr Klukowski był również świadkiem w procesie norymberskim w 1946 roku. Po wojnie był dwukrotnie więziony za przynależność do ”WiN” i za (rzekomą) współpracę z nielegalnymi organizacjami politycznymi. W 1956 r., z powodu złego stanu zdrowia został warunkowo zwolniony z więzienia. W ramach rehabilitacji w 1957 r. przyznano Klukowskiemu wojewódzką nagrodę za całokształt działalności naukowej i kulturalno – społecznej. W roku 1958 otrzymał Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, a tuż przed swym odejściem najwyższe odznaczenie bibliofilskie – Wielką Wstęgę Orderu Białego Kruka. Dr Z. Klukowski zmarł 23 listopada 1959 roku. W 1987 r. w Szczebrzeszynie został odsłonięty jego pomnik autorstwa Bogusława Koczwary, a w1996 r. Zasadnicza Szkoła Zawodowa w Szczebrzeszynie otrzymała imię dr Zygmunta Klukowskiego.
Czy te informacje były dla Ciebie przydatne?
Kliknij gwiazdkę, żeby ocenić!
Średnia ocena / 5. Liczba głosów:
Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten tekst.
Przykro nam, że ten post nie był dla Ciebie przydatny!
Poprawmy ten wpis!
Powiedz nam, jak możemy ulepszyć ten post?
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website.